Checklist website

Een handige checklist, via Frankwatching.

Is jouw site gebruiksvriendelijk genoeg? Kom je professioneel over? Vinden bezoekers de belangrijkste informatie over jouw bedrijf? Doe een checklist met de onderstaande infographic van 99 MediaLab om je huidige site na te lopen of om te controleren of je nieuwe site aan deze musthaves voldoet. Want vaak worden de kleine zaken vergeten, terwijl ze van cruciaal belang zijn.

Lees verder

Case zoekmachineoptimalisatie

Als case voor het toepassen van tips en tricks voor zoekmachineoptimalisatie gebruik ik de website saildenhelder2017.nl. Deze website is gericht op het nautische zeilevenement Sail Den Helder wat komend jaar weer plaats vindt. Dit evenement was voor het laatst in 2013. Ik zal periodiek delen wat ik heb gedaan op het gebied van Search Engine Optimalisation (SEO) en welk effect het heeft.

Lees verder

Balans tussen bevindingen analytics en design

Voor de opleiding “NIMA A Online marketeer” voer ik een onderzoek uit naar de website van de Behangfabriek. Ik analyseer de statistieken en ik geef op basis daarvan een advies. Daarnaast vergelijk ik de website met de theorie: wat zijn de do’s en don’ts om conversie te realiseren?

Lees verder

Een beetje moeite, meer ambassadeurs

Mijn dochter is bijna 9 maanden jong en de fase breekt aan dat ze mee kan op de fiets. Mijn huidige stalen ros voldoet niet en dus begon ik online mijn oriëntatie. Als snel had ik een model uitgekozen en de vervolgstap was waar ik de bestelling zou plaatsen. Mijn keuze viel op Fietsvoordeelshop.nl. Dit vanwege een fysieke winkel in de buurt en dat het uiteindelijk voor mij het voordeligst was.

Lees verder

Geduld

Organisaties vinden service belangrijk, adverteren ermee en zeggen dat de klant centraal staat. Helaas blijkt uit enkele persoonlijke ervaringen van mij dat dit niet altijd het geval is. Als eerste het slechte voorbeeld van onze eetkamerstoelen. Deze hadden we besteld bij Woon Alkmaar. De levertijd ervan zou 12 weken duren. Na een aantal weken namen we contact op met de vraag of de leverdatum al bekend was. Een container waarin ze zaten kwam binnen twee weken aan was het antwoord. Na niets meer gehoord te hebben, namen we zelf weer contact op.

Lees verder

Van traditioneel naar online

Waar mijn hbo-studie zich vooral richtte op beleidsniveau, mis ik voor mijn gevoel kennis en theorie over online marketing. In de opleiding is dit nauwelijks naar voren gekomen. Er werd natuurlijk gezegd dat je aandacht moest besteden aan online activiteiten, maar theorie hierachter is niet behandeld. Daarom ben ik de opleiding NIMA A Online marketeer gaan doen.

Ik dacht dat het een groot gedeelte herhaling zou zijn, maar niets is minder waar. Vele begrippen zijn niet behandeld in de opleiding. Daaruit blijkt dus wel dat de opleiding een gedeelte mist en op wat vlakken gemoderniseerd moet worden: het combineren van de traditionele marketingtheorie met de online toepassingen. Gelukkig heb ik de afgelopen jaar zelf veel artikelen gelezen over online marketing en maak/beheer ik zelf websites. Ook maak ik gebruik van Google Analytics. Daardoor komen de begrippen mij bekend voor.

Zo werden tijdens de colleges bijvoorbeeld de online vormen niet gekoppeld aan de marketingcommunicatie-instrumenten, maar als een geheel beschouwd. Echter komen deze traditionele vormen ook online voor, maar heten ze anders. Het begrip online kan dus gesplitst worden in losstaande communicatie-instrumenten. Dat maakt het maken van marketingplannen nog specifieker en duidelijker. Plus de campagne kan eenvoudiger gemonitord en bijgestuurd worden.

Reclame Banners, video-advertising
Marketing-pr Contentmarketing, publiciteit via social media
Promoties Via mail, kortingssites, veilingssites
Direct-marketingcommunicatie E-mail
Winkelcommunicatie Call-to-action
Persoonlijke verkoop Online chat

Zo blijf ik steeds weer leren en mezelf ontwikkelen. Ik duik weer de boeken in…